Any more for Metropolis?

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Metropolis

You will remember the great excitement earlier this year when a 16mm copy of Fritz Lang’s Metropolis turned up in Argentina, with scenes missing from existing 35mm prints. We await the outcome of whatever restoration will eventually bring those scenes to us, but now we hear of more on Metropolis from South America.

A 9.5mm print of the film has turned up in Chile, specifically at the Cinemateca de la Universidad de Chile. A report in the Ecuadorian newspaper El Telégrafo (never let it be said that The Bioscope does not search far and wide in its quest for the best news and information for you) says that the print was uncovered in 2006, though it had been in their vaults for years, but wasn’t immediately recognised as a priority. Now they have sent it to the folk at Murnau-Stiftung, which already has care of the Argentinian material.

We shouldn’t be throwing our hats up in the air over this one, as Pathé-Baby 9.5mm copies for the home market were generally cut-downs from full releases. In any case, no examination has been undertaken of the print, and it will be at least six months before we get any news concerning its contents, as the report states (you can get the drift of it through Google Translate’s English interpretation):

Apareció original de Metrópolis

La cinta en formato 9,5 milímetros de Fritz Lang fue hallada en Chile

Una edición presumiblemente original de la película Metrópolis, realizada por el alemán Fritz Lang en 1926 y uno de los símbolos del cine expresionista, fue descubierta en la Cinemateca de la Universidad de Chile.

La cinta, en formato de 9,5 milímetros, permaneció durante decenios en las bodegas de la Cinemateca y solo en el año 2006 se constató que se trataba de una edición similar a la que se exhibió en Alemania para su estreno comercial, en 1927.

Así lo confirmó al diario La Tercera Luis Horta, restaurador y encargado técnico de la Cinemateca, que precisó que las latas que guardan el filme solo decían Metrópolis en la cubierta.

“Chequeamos y vimos que era una rareza; se trataba de una versión en 9,5 milímetros, formato que está obsoleto, y que tiene una perforación al medio y no al costado como el de 35 milímetros, lo que hace imposible proyectarla”, dijo.

El experto explicó que el descubrimiento no se hizo público de inmediato, (en 2006), porque la Cinemateca tenía como prioridad la recuperación de cintas de los chilenos Raúl Ruiz, Helvio Soto y Miguel Littin.

En todo caso, anunció que la próxima semana la película será enviada a Alemania, a la Fundación Murnau, dueña de los derechos de Metrópolis, para su verificación.

A juicio de Horta, solo en esa fundación podrán determinar si la encontrada en Chile es la edición de 1927, tras un proceso de verificación que durará entre seis meses y un año.

Sostuvo que hasta la década de los 40’s, circuló una edición de 120 minutos realizada por la compañía estadounidense Paramount, pero en 2001 la Fundación Murnau hizo una restauración en base a varias copias y logró agregarle algunas escenas, que aumentaron su duración a 147 minutos.

Sin embargo, recordó que esa versión, estrenada el 10 de enero de 1927, era una reducción hecha por el propio Lang, cuyo original duraba 210 minutos.

Horta manifestó que la película fue olvidada por décadas, porque tras el golpe militar de 1973, época de quema de libros y destrucción de la cultura en Chile, el entonces director de la Cinemateca, Pedro Chaskel, cambió los rótulos de algunas películas para evitar que fueran destruidas por los militares.

My thanks to regular Bioscopist David Pierce for bringing this to my attention, and acknowledgment to DVD Savant where he spotted it.

4 responses

  1. Someone should contact Murnau-Stiftung and find out. I will assume they didn’t it to be anything special however.

  2. I had already read that article,i’m glad to read it again; Those who love this film are looking forward to see the 1927 film version and watch completely this masterpiece.

    Greetings…

  3. The El Telégrafo article above cites the Santiago daily La Tercera as their source. I dug up the earlier Tercera story online. If anyone is curious, there are few additional details — including the role Augusto Pinochet happened to play in the print’s history. I don’t know how long-lived their old news links are, though.

    Jorge Letelier, “Versión de Metrópolis que podría ser original se descubrió en Cineteca de la U. de Chile,” La Tercera (Santiago, Chile), Nov. 7, 2008
    http://www.tercera.cl/contenido/29_70930_9.shtml

  4. We shouldn’t get our hopes up too much. We’re talking about a 9.5mm copy which is in all probability going to show the film as we have it, only not terribly well. Still, the Murnau-Stiftung people seem interested, according to La Tercera (translation c/o Google):

    The discovery was not made public in 2006 because the priority was to recover the Cineteca films of Raul Ruiz, Soto and Michael Helvio Littin, as The Briefcase, short of Ruiz presented at the Festival de Valdivia. The discovery took shape in a conversation with the president of the International Federation of Film Archives, where Horta said they owned a copy of the film by 9.5 mm, and immediately contacted the ombudsman as Murnau Foundation. “They were shocked. They told us please send us the film, please send information, we pay everything.”

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